Det är inne att träna ute

Vad ger mer energi, minskar stress och är gratis? Utomhusträning såklart!

Det finns flera studier som visar att utomhusträning ger ett förbättrat psykiskt välbefinnande, jämfört med att träna inomhus. Träning i naturen ger ökad energinivå men minskad spänning, irritation och depression.


Allt du behöver är ett par bra träningsskor och bekväma träningskläder. Är vädret lite kyligt så klä dig lager på lager. Då kan du röra dig fritt och ta av dig om det blir för varmt. Glöm inte mössa och vantar när det är kallt ute!


Runt om i Växjö finns det flera utomhusgym och en hinderbana på Kampen.

Kanske tycker du att hinderbanan och utomhusgymen är lite läskiga och inte riktigt din grej? Här är några bra och enkla övningar du kan göra på promenaden runt sjön till exempel. Du behöver inga hantlar, inga kettlebells eller skivstänger - bara din egen kroppsvikt.

Trädkramaren

Hitta ett lagom tjockt träd. Krama stammen, spänn magen allt vad du kan och hoppa upp på stammen. Spänn hela kroppen och håll dig fast så länge du bara orkar.

Gungplankan

Placera armbågarna på en gunga och luta dig framåt så du hamnar i plank-position. Hitta stödet i magen och tänk dig att du drar in svanskotan mellan benen. Prova att försiktigt lyfta ett ben. Håll kvar i 5 sekunder, släpp långsamt ner benet och lyft det andra.

Trappracet

Börja tio meter från trappans botten. Ta sats och spring fram till trappan. När du kommer fram, luta dig fram så du tar i trappstegen med händerna och spring uppför trappan med händerna på trappstegen, som om du klättrar. Promenera ner och upprepa fem varv.

Parkbänksknäböjen

Sätt dig på en parkbänk - sitt med rumpan ute på kanten. Håll armarna rakt upp över huvudet. Res dig till stående. Repetera 10 gånger. Vill du ha lite mer utmaning så reser du dig på ett ben - 10 repetitioner per ben.
Vill du att övningen ska bli lite lättare så håller du armarna rakt framför dig.


HÄR ÄR NÅGRA FLER TIPS FRÅN OSS!

Löpning: Växjöåttan
Utegym
Pumptrack-bana på hovshaga
BootKampen Hinderbana

Sidan uppdaterades den